Ida Holsts skole - uterom som skaper fellesskap på tvers av skolen

    Elverdal tegner og etablerer nye uteområder og lekeplass til Ida Holsts skole i Svendborg, som skal stå ferdig høsten i 2021.

    Vi har bidratt med et forslag til et uterom som inviterer inn til fellesskap og tilbyr lek og aktiviteter for alle skolens elever fra barnehagebarn til 9. klasse, som i Danmark er siste år på grunnskolenivå.

    «Elverdals prosjekt traff våre tanker og ideer best, og vi er veldig begeistret for helheten i prosjektet»,
    sier rektor ved Ida Holsts skole Kim Buchardt.

    I skolegården blir det laget en terrassering med en variert lekereise fra skolebygningene og opp til barnehagen. Terrassenes lekende trinn folder seg ut på tvers av uteområdet som røttene til livets tre, og peker ned mot de store trærne ved den nye bygningen til ungdomsskoleelevene.

    Allerede ved hovedinngangen vil barn og voksne finne anslag til hva de kan forvente av skolens uteområder rett rundt hjørnet: Her er det utfordringer som pirrer nysgjerrigheten, og her lek og opphold er naturlig integrert i beplantningen.

    Helhet som styrker fellesskapet

    Uterommet får en naturlig oppdeling i et ankomstområde, et sentralt skolegårdsområde, et område for ungdomsskolen og de grønne lekeplatåene opp mot barnehagen. Overgangene blir flytende, noe som styrker fellesskapet på tvers av årgangene, og utsynet over hele skolegården gir en mulighet til å føle hvordan alle barna har det.

    I skolegården kan elever og lærere finne massevis av aktiviteter som både utvikler og utfordrer. Leken gir energi, og gjør barna klare for en aktiv skoledag. Samtidig vil skolegården også være et grønt pausested med plass til fordypelse og nærvær.

    Uterommet er innrettet så det er enkelt for lærerne å integrere uteundervisning. Et nytt samlingsområde med en bred amfiteatertrapp og sitteplatåer opp mot de grønne platåene, skaper et behagelig og spennende rom til å ta klasseromsundervisning utenfor.

    Et dynamisk landskap for lek og læring

    Den overordnede ideen for skolegården er å skape et dynamisk landskap hvor elevene kan finne steder gå på oppdagelse hver dag.

    Lekesonene ligger som selvstendige øyer med både klassiske lekeapparater i tre, balanse- og klatreapparater, dansehjørne og flere ballbaner. En sykkel- og sparkesykkelbane løper rundt aktivitetsøyene i den sentrale skolegården og vil gjennom leken binde øyene sammen. Samtidig kan det hjelpe elevene til en god trafikkforståelse.

    Til ballspill kommer flere typer ballbaner, både en stor ballbane som ligger oppe på terrasseringen, og flere pannabaner som gir fleksible rom for all slags ballspill, undervisning og mer lek.


    Plassering
    Kyseborgstræde 5
    5700 Svendborg

    Byggeår
    2021

    Referansenummer
    8954