Hvordan leker og lærer man på streker og former?

    Hinkeruter i skolegården, skilt eller linjer for løping, sykle- eller gokartbaner kjenner du sikkert.
    I skolegårder har du kanskje også sett alfabetslanger, tabeller eller det elskede ostespillet tegnet opp i farger på belegget.
    Men det er en hel verden av muligheter til å skape læring og lek på belegget.

    Hvilket materiale kan brukes hvor? Med termoplast kan du skape fantasifulle rom for læringslek - uten å ta opp plass eller skjerme for utsikten gjennom en skolegård eller et byrom.

    Vi kan også tegne figurer og former fritt etter dine ideer. For skoler kan fagrettede figurer som koordinatsystem, geometriske figurer, verdenskart, fargesystemer eller bobler med ord gi lærere verktøy for å ta undervisningen utendørs og sette bevegelse i læringen.

    I byrom kan du skape lek, visuelle opplevelser og fargerike vartegn.

    Hvordan skapes rom til lek og læring?



    Hvordan skabes rum til leg og læring?






    Lær med matematikk og naturfag


    Geometriske former gir både flotte dekorasjoner på belegget og kan brukes i matematikkundervisning for regning av omkrets, radius, vinkler og volum.


    10 ideer til skolegården:

    • sirkler som er delt inn i halve, kvarte, åttendedeler.

    • baner for løping og hopping i kroppsøvingstimer eller for å gå på linje på strekene. I matematikktimene kan barn måle lengder og vinkler på banen og buer.

    • mange bobler i forskjellige størrelser for å regne ut arealer på sirkler, avstander, størrelsesforskjeller. I boblene kan det også skrives bokstaver eller ord for å øve på sammensatte ord eller på å lage setninger.


    På de store og små boblene kan du også hinke og hoppe, eller leke magnetlek, hvor du enten tiltrekker eller avviser andre avhengig av hvilket "materiale" du er laget av.












    Tegn et stort koordinatsystem
    Med et koordinatsystem i skolegården kan barna få en følelse av hvor stort uterommet er i f.eks. meter i forhold til en persons størrelse.
    Her kan de plassere seg på forskjellige steder og finne koordinatene til hvor de står.

    Andre morsomme oppgaver er å finne koordinater på trær, bygninger, skolegårdens sklie eller en ball, og avstander mellom dem.




    Oppdag Norge og verden
    Gi skolegården en historie om jorden og universet med:

    • verdenshjørner
    • Norgeskart eller verdenskart
    • figurer av månens faser
    • planetenes plassering rundt solen


    Kalkulatorlek
    Vi tegner en stor
    «kalkulator» rundt en trampoline med tall og regnetegn – pluss, minus, gange- og likhetstegn.

    Trampolinen er motorisk utfordrende, og barna kan hoppe både frem og tilbake, snu seg rundt osv. Trampolinen kan brukes til å forankre læring i kroppen. Da sitter tabeller og regnestykker fast!
    Leken går ut på at eleven hopper fra et tall og inn på trampolinen, ut på et tall og inn på trampolinen igjen.
    Til slutt hopper eleven ut på likhetstegnet - og gir resultatet av regnestykket.



    Kan billedkunst og matematikk kombineres?



    Ja, lag mønstre
    På et fliseområde kan du skape et kreativt lite univers som kan inkluderes i både matematikkundervisning og billedkunst.
    Med fliser i geometriske former kan du arbeide med aktiv fargelære ved å tegne med kritt og farger på flisene. Det gir et fortelling om blanding av farger, kalde/varme farger, osv.
    Med kritt kan du utforske hvordan du lager speilinger, danner mønstre og nye geometriske former.



    Her kan du øve:
    • Fargelære
    • Speilinger
    • Geometri

    Sanser der styrkes:
    • Taktilsansen
    • Kinestesisansen